פנחס הוא אליהו? | לפרשת פנחס


גם הפרשה וגם ההפטרה עוסקות השבוע, בין השאר במעשי קנאות.

בפרשה, פנחס בן אלעזר מקנא לכבוד ה' והורג את נשיא שבט שמעון שחטא בפני כל העם יחד עם כזבי בת נשיא מדיין
ובהפטרה, אליהו הנביא נלחם בנביאי הבעל ואומר: "קנא קינאתי לה'... כי עזבו בריתך בני ישראל..."

מעניין לראות את השוני בתגובתו של אלוקים בשני המקרים. בפרשה שלנו פנחס מקבל חיזוק על מעשיו: "הנני נותן לו את בריתי שלום תחת אשר קינא לאלוקיו..." ואילו בהפטרה, נראה שאליהו הנביא לא רק שאינו מקבל חיזוק, להיפך! ה' מורה לו למשוח את אלישע לנביא תחתיו.ומדוע בכל ברית מילה שמים כיסא לאליהו הנביא? מסביר הזוהר הקדוש: מכיוון שאליהו קיטרג על עם ישראל שאינם שומרים את הברית הוא נדרש לבוא ולראות כיצד עם ישראל דווקא כן שומרים את בריתו של אלוקים!

אז מדוע בעצם פנחס מקבל חיזוק על מעשה קנאותו ואילו אליהו הנביא מאבד את תפקידו ונדרש לבוא ולבקר אותנו בבריתות?

אם נשים לב לרקע של התקופות הללו נוכל אולי להבין.

פנחס פועל בתקופה בה כל עם ישראל עובד את ה', מונהג על ידי משה רבינו וחי במציאות של ניסים גלויים. חטא זמרי נעשה בהתרסה ובגאווה, כדי להכעיס, מעורר את כל העם לבכי ומצית מגפה מיידית. קינאתו של פנחס מצילה את העם מאסון ומשום כך הוא זוכה לגיבוי מלא ולשכר מאת ה'.

לעומתו, אליהו הנביא חי בתקופה אחרת, בה המנהיג הוא אחאב, ויחד עם איזבל אישתו, הוא ממלא את הארץ בעבודה זרה. קנאה לאלוקים בתקופה שכזו, בה העם טועה ומבולבל, נראה שאינה מתאימה, ונצרכת דווקא הנהגה אחרת, סובלנית יותר.

מעניין לראות שלעתיד לבוא גם אליהו הנביא משנה את גישתו הקנאית לגישה של אהבה וקירוב, כדברי הנביא מלאכי: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם ה', הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם"

אומרים חז"ל שפנחס הוא אליהו. ובברכה שפנחס מקבל בפרשה שלנו ברכת השלום, האות וא"ו לפי המסורת היא קטועה, חתוכה באמצע, ממש ככה, בספר התורה. ומסביר רבינו יעקב בעל הטורים שהוא"ו הקטועה של פנחס רומזת לוא"ו שנחסרה מאליהו הנביא שהרי כתוב "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא" לאן נעלמה הוא"ו? אומר בעל הטורים: מי שלקח את הוא"ו מאליהו הנביא הוא יעקב אבינו, ואכן בכמה מקומות בתנ"ך כתוב יעקוב עם וא"ו. "שנטל (יעקב אבינו) ו' מאליהו למשכון עד שיבוא עם המשיח ויגאל את בניו"

לעתיד לבוא תושלם הוא"ו הקטועה של פנחס הוא אליהו ויהיה שלום אמיתי ושלם
לא מתוך קנאות, אלא מתוך אהבה וחיבור אמיתי. "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם"

שבת שלום!





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אחי, אתה לא רואה אותי | לפרשת מקץ (ארוך)

עז כנמר | לפרשת פנחס

התנאי לקבלת התורה | לפרשת יתרו