ישורון | לפרשת האזינו


"וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט" אנו קוראים בפרשה.

הכינוי ישורון (במקור - בכתיב חסר) ביחס לעם ישראל, מופיע רק 3 פעמים בכל התנ"ך,
פעם אחת בפרשתנו ועוד שתי פעמים בפרשה הבאה - "ויהי בישרון מלך", "אין כאל ישרון"

מדוע ישראל נקראים ישורון?

ישנם שני פירושים.
פירוש אחד: מלשון יושר. עם של ישרים.
פירוש שני: מלשון ראייה, כמו "אשורנו ולא קרוב", או כמו בשיר הידוע - "שורו הביטו וראו"
לפי הפירוש הזה, השני, משמעותה של המילה "ישורון" תהיה: האנשים שיראו. "ישורון" = יראו.
אם כך, את מה בעצם עם ישראל יראו? למה בדיוק רומז השם הזה?

אולי, הכוונה היא שיראו מקרוב את מה שה' מראה למשה מרחוק בסוף הפרשה.

בסוף הפרשה מסופר שה' לוקח את משה ומראה לו את כל ארץ ישראל מרחוק "ויראהו ה' את כל הארץ..."
הארץ שאליה לא יזכה משה להיכנס.

אולי משה פונה לעם ישראל בכינוי "ישורון" כדי לומר להם: אתם אלו שהולכים לראות את ארץ ישראל! 
אני רואה אותה היום מרחוק אבל אתם הולכים לזכות למה שאני לא אזכה, לראות אותה מקרוב!!! בעיניכם ממש!
אתה הולכים לזכות להיכנס לארץ זבת חלב ודבש!
אי לכך, אנא היזהרו שלא יתקיים בכם: "וישמן ישורון ויבעט". אנא אל תהיו כפויי טובה!

כעת גם מובן, מדוע דווקא בפרשיות הללו, עם ישראל מכונה בכינוי זה ולא בשאר כל התורה כולה,
מכיון שכעת, הם נמצאים ממש על מפתנה של ארץ הקודש, ארץ ישראל, ועומדים לראות אותה בעיניהם.

בימים אלו בהם אנו זוכים לשפע גדול של סליחה, טהרה, קדושה ושמחה משמיים,
בדור כזה, בו אנו זוכים לחיות שוב בארץ ישראל אחרי כל התלאה המתוארת בפרשה שלנו.
בל נשכח את צוואתו של משה רבינו!

לא נהיה כפויי טובה. נזכור שהתורה היא מקור חיינו
נזמין לסוכה את אחינו, נסייע להם במצוות ארבעת המינים
נאיר פנים לכל אדם, והכי חשוב - נחיה באהבה ובאחדות
"ויהי בישרן מלך... יחד שבטי ישראל!"

שבת שלום ושנה טובה ומתוקה!

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עז כנמר | לפרשת פנחס

התנאי לקבלת התורה | לפרשת יתרו

אחי, אתה לא רואה אותי | לפרשת מקץ (ארוך)