אחי, אתה לא רואה אותי | לפרשת ויגש


"ויכר יוסף את אחיו והם - לא הכירוהו" מספרת לנו התורה. נראה שזהו משפט מפתח.

מצד אחד, יוסף לא חושף את זהותו ("ויתנכר אליהם"), אבל מצד שני, נראה שהוא לא מקפיד על מידור מלא, בלשון המעטה... למי שקצת נכנס לסיפור, זה ממש מעורר פליאה. כיצד האחים לא העלו בדעתם, לפחות כאפשרות סבירה, שהעומד מולם, הוא יוסף בעצמו?
הרי היו להם, לא מעט, סיבות לחשוד: למה הוא מבקש להביא את בנימין? למה הוא אוסר דווקא את שמעון? למה הם קיבלו את הכסף חזרה (טעות?! יכול להיות דבר כזה?!)? מדוע מזמינים אותם לארוחת צהרים? כיצד לא באים אליהם בטענות על העיכוב בהבאה של בנימין? מדוע המשנה למלך בורח לחדר כשהוא רואה את בנימין? כיצד הוא יודע את סדר הגילאים שלהם? ומדוע שוב מחזירים להם את הכסף?

בנוסף לכל הרמזים, הרי זו ממש התגשמות של החלומות שיוסף סיפר להם בילדותו, אז... אולי, זה באמת מה שקורה עכשיו? שהחלומות של יוסף מתגשמים... אין אפשרות כזו?! הרי יוסף הוא אחיהם! הם גדלו יחד!
נכון, עכשיו יש ליוסף חתימת זקן, יש לו גם לבוש מצרי, אבל עדיין, התכונות שלו הן לא אותן תכונות?! כיצד האחים לא מעלים בדעתם, ולו לרגע, שהעומד מולם, הוא בעצמו, יוסף אחיהם?
ומדוע יוסף מנדב להם כל כך הרבה רמזים?

נראה, שברגע שיוסף פוגש את אחיו וקולט שהם לא מזהים אותו; שלמרות כל ה"לבושים" השונים, הם 'לא רואים אותו', זה מזכיר לו את התקופה הקשה בבית אבא, שבה אחיו 'לא ראו אותו'. כמו שכתוב: "ויראו אותו מרחוק", ברגע זה הוא מחליט, מצד אחד, לא לחשוף את עצמו בבירור, אבל מצד שני, כן לתת לאחים רמזים, ולאפשר להם להיזכר בעצמם ולהכיר אותו.

בסופו של דבר, למרות הרמזים העבים, הדימוי של יוסף בעיניהם, כנער קטנוני, יהיר ושלילי, והשנאה שקיננה בקרבם כלפיו, יצרו מסך עבה מאד על עיניהם, עד שטחו עיניהם מראות את אחיהם, למרות הרמזים הרבים. לבסוף, יוסף לא יכול יותר להתאפק, הוא חושף את זהותו והם נבהלים מפניו. הבהלה הזו מעידה על עומק החטא. לא הכרנו בכלל את אחינו. לא העלינו בדעתנו שיכול להיות שחלומותיו אכן יתגשמו... לא הכרנו אותו באמת.

והמסר בשבילנו, במשפט אחד - אחים, צריך להכיר, גם אם הלבושים שלנו קצת שונים.
עלינו להיזהר במיוחד מהשנאה, שמעוורת את עיניו של אדם ולהאמין שכל אדם, כל אדם, יכול להגיע לגדולות,
ואפילו אם עכשיו, הוא ממש מעצבן אותנו.


לקריאת מאמר זה בהרחבה: https://yznaman.blogspot.com/2019/12/blog-post_11.html

שבת שלום!



תגובות

  1. אין כמוך הרב יעקב, הייתי בא להתפלל בבית הכנסת שלך אם הייתי קרוב...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך!

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אחי, אתה לא רואה אותי | לפרשת מקץ (ארוך)

עז כנמר | לפרשת פנחס

התנאי לקבלת התורה | לפרשת יתרו