בית ואחר כך כלים | לפרשת תרומה


הפעם הראשונה שדרשתי, דרשה שכתבתי בעצמי, בפני קהל גדול, היתה כשהייתי בכיתה י"ב, מול כל הישיבה התיכונית בה למדתי (ישיבת נתיבות יוסף) באזכרת השלושים לחברי האהוב בצלאל בן מאיר בזק ז"ל. לכן הדרשה הזו קרובה לליבי במיוחד. היא מובאת כאן בפניכם, קצת יותר בהרחבה, ויהיו הדברים לעילוי נשמתו הטהורה.

פרשת תרומה מדברת על בניית המשכן ופותחת בתיאור עשיית הארון השולחן והמנורה ורק אחר כך ממשיכה בתיאור עשיית המשכן עצמו. הגמרא במסכת ברכות (דף נה.) מביאה אגדה מעניינת, אודות סדר בניית המשכן והכלים והמקור לשמו של בצלאל, בונה המשכן:

"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: בצלאל על שם חכמתו נקרא. בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך, ואמר לו: עשה ארון וכלים ומשכן (כמובא בהתחלת פרשתנו). אמר לו (בצלאל): משה רבינו, מנהגו של עולם - אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר: עשה לי ארון וכלים ו(אחר כך) משכן! כלים שאני עושה - להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקדוש ברוך הוא: עשה משכן (ואחר כך) ארון וכלים. אמר לו: שמא בצל אל היית וידעת!"

אם נקרא את האגדה הזו כפשוטה, היא מעוררת הרבה שאלות: מה זה באמת משנה מה עושים קודם? וגם אם נאמר שכן, צריך להיות "בצל אל" כדי לדעת שקודם בונים בית ואחר כך מכניסים לתוכו כלים?! ומה יקרה אם נכין את הכלים קודם ונאחסן אותם בינתיים באיזה מקום? ובכלל, למה משה משנה מהסדר שאלוקים אמר לו?

נראה שאפשר למצוא תשובה ברורה לכל השאלות בעזרת אחד המאמרים המדהימים ביותר, שכתב מורי ורבי ראש הישיבה במצפה יריחו, הרב שבתי סבתו שיחיה לימים טובים וארוכים.

במאמר "המספר הסודי" (מופיע בספרו "ותישאני רוח" בראשית, פרשת ויגש וגם באתר של הישיבה) הרב שבתי סבתו מראה איך מספר הקרשים והיריעות של המשכן מקבילים בדיוק לDNA של עם ישראל בהיווסדו, קרי - 70 הנפש, משפחת יעקב אבינו שיורדת למצרים.
46 קרשי המשכן (20 מכל צד ועוד 6 בירכתי המשכן) מקבילים בדיוק ל46 בניהם ונכדיהם של רחל ולאה, ו23 יריעות המשכן מקבילים בדיוק ל23 בני ונכדי השפחות בלהה וזלפה. המספר 46 הוא גם מספר הכרומוזומים שקיימים בכל תא אנושי, חוץ מתאי הרביה בהם יש 23 כרומוזומים! 23 מהאיש + 23 מהאישה יוצרים תא חדש ממנו נוצר תינוק חדש!

בפרשתנו, התורה מדגישה את חשיבות החיבור של הקרשים והיריעות של המשכן לאחד, פעמיים: "והיה המשכן אחד" "וחיברת את האוהל והיה אחד", חיפש הרב שבתי סבתו וגילה שבכל ספר בראשית מוזכרת המילה "אחד" 23 פעמים. ובספר שמות מוזכרת המילה "אחד" 23 פעמים בדיוק! כמו כן הפסוק: "וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם" בו מדובר על החיבור היסודי שבין איש ואשה, שבאו מדבר אחד וחוזרים להיות כגוף אחד. מכיל 46 אותיות בדיוק! וגם הפסוק (מספר זכריה) על אחדות ה' איתו אנחנו מסיימים כל תפילה "וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" הוא בן 46 אותיות בדיוק!

המאמר המדהים הזה מראה, בין השאר, כיצד המשכן רומז לאחדות של עם ישראל, שמקבילה לאחדות היסודית ביותר בבריאה בין איש ואישה ולאחדות בין אלוקים והעולם!

לפי העיקרון הזה, שהמשכן רומז לאחדות ישראל, נבין מדוע חשוב כל כך לבנות את המשכן לפני עשיית הארון והכלים. הארון רומז לתורה, וכלי המשכן בכלל, רומזים לתוכן של המשכן, ואילו המשכן עצמו רומז לאחדות של עם ישראל.
והשאלה היא הרבה יותר עמוקה משאלה טכנית. השאלה היא: האם מתוך אחדות עם ישראל נגיע לתורה, או מתוך התורה נגיע לאחדות עם ישראל? ייתכן שמשה סבר שמתוך לימוד תורה יהיה אפשר להגיע לאחדות (ולכן שינה את הסדר). אבל בצלאל, שהיה נכדו של חור, חברו של אהרון הכהן שמידתו - השלום, יודע שהאחדות היא בסיס לתורה. וללא אחדות התורה לא תתקיים!

כעת יהיה ברור גם הקשר למאמר שמובא מייד אחר כך בגמרא: "יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמיים וארץ". מהן האותיות שנבראו בהן שמים וארץ? אלו הן אותיות התורה! עליה נאמר "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמיים וארץ לא שמתי"
בצלאל היה יודע לצרף את אותיות התורה. הכוונה בזה שהוא ידע ליצור אחדות בין אותיות התורה שאותיות התורה מקבילות לעם ישראל כמובא בזוהר (זוהר חדש, שיר השירים: 22 אותיות התורה במילוי יוצא 60, כנגד 60 ריבוא בני ישראל. ויחד עם האותיות הסופיות יוצא 72 שרומז ל70 נפש בני יעקב שירדו למצרים, ועוד שתי אותיות י-ה משם ה' שרומזות לעם ישראל - "שבטי יה")

יודע היה בצלאל, שאחדות עם ישראל, הנרמזת בבניית המשכן, קודמת לתורה וגורמת לה.

כפי שהיה במעמד הר סיני בו זכינו לקבל את התורה מתוך האחדות שהיתה בנו, כמאמר חז"ל על הפסוק: "ויחן שם ישראל נגד ההר" - שחנו באחדות - כאיש אחד בלב אחד, ומתוך כך זכו לקבל את התורה.
וכפי שזכינו לחזור ולקבל את התורה בפורים בזכות: "לך כנוס את כל היהודים" ולכן כל מצוות הפורים (שיבוא עלינו לטובה בעוד פחות משבועיים) הן מצוות של אחדות: משלוח מנות, מתנות לאביונים, וסעודה עם יין שפותח את הלבבות.

שבת שלום!










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עז כנמר | לפרשת פנחס

התנאי לקבלת התורה | לפרשת יתרו

אחי, אתה לא רואה אותי | לפרשת מקץ (ארוך)